Obeziteye Karşı Geliştirilen İlacın, Oruçla Benzer Bir Etkisi Olduğu Ortaya Çıktı

Dilara Güven

Beslenme; anne karnından yaşamın sonlandığı ana kadar devam eden vazgeçilmez bir ihtiyaçtır. İnsanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli olan besin öğelerini yeterli ve dengeli miktarda alıp vücutta kullanabilmesidir. Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için alınan enerji ile harcanan enerjinin dengede tutulması gerekmektedir. Günlük alınan enerjinin harcanan enerjiden fazla olması durumunda harcanamayan enerji vücutta yağ olarak depolanmakta ve obezite oluşumuna neden olmaktadır. Bunun sonucunda sağlığa zararlı birçok problem görülmektedir.

St. Louis'deki Washington Üniversitesi Tıp Fakültesindeki araştırmacılar; genetik olarak obeziteye yatkın bir grup fare ve yüksek yağlı, yüksek şekerli bir diyet nedeniyle obez olan ayrı bir fare grubu üzerinde geliştirilen aminoasit parçalayıcı enzim, pegile arginin deiminazı (ADI-PEG 20) denediler. İlaç kullanımı sonrasında farelerde insülin duyarlılığının arttığı, kolesterol seviyelerinin iyileştiği, yağ birikiminde azalma olduğu görüldü. Doğuştan obezite olan fareler için ilaçla tedavi onları tipik kilo artışlarından korudu. Yüksek yağlı, yüksek şekerli bir diyetle obez hale gelen fareler için ilaçla tedavi, farelerin kilo vermesine neden oldu.

Bunlar dışında ilacın kanser hücrelerini enerji kaynağından mahrum bırakan arginin aminoasidini parçaladığı, arginin yoksunluğunun tümör tiplerinde büyümeyi azalttığı görüldü. Vücut aç kaldığında argininin parçalanmasında artış olduğunu gözlemleyen araştırmacılar, ilacı orucun bu etkisini taklit edip etmediğini öğrenmek için incelemeye aldılar. İnceleme sonunda ilacın hücreleri, otofaji (kendi kendini yeme), hücresel düzeyde temizlik süreci adı verilen bir süreçten geçmeleri için tetiklediğini gözlemlediler. Otofajiye maruz kalan hücreler, enerji için kendi hücresel atık ürünlerini yakar. Oruç sırasında dışarıdan yeni bir enerji kaynağı gelmediğinde hücreler, enerji sağlamak için içeriye doğru dönerek otofajiye geçerler. İlacın oruçla benzer işlev gördüğü sonucuna varan araştırmacılar, ilacın güvenilirliği için yeni incelemeler ve araştırmalar yapmaya devam ediyorlar.

Ateşimiz Yükselince Neden Üşürüz?
Kollarımızı Yürürken Neden Sallarız?
Kan Uyuşmazlıkları, Türleri Ve Tedavi Yöntemleri