Örümceklerin İnsanlar için Önemi Nedir?

Beyza Gizem Yıldırım

Örümcekler, bilinen yaklaşık 50.000 tür ile eklembacaklıların en bol ve çeşitli takımlarından biridir. Örümceklerin aslında böceklerin doğal düşmanı olarak muazzam bir ekolojik etkisi vardır. Örümcekler olmasaydı tüm ekinlerimiz böcekler tarafından tüketilirdi. Bu canlıların varlıkları özellikle büyük ölçüde biyolojik haşere kontrolüne dayanan organik tarımda önemlidir. Ekinleri zararlı böceklerden korusalar da yeryüzündeki örümceklerin işi bilinenden çok daha fazladır.

Henüz dünya üzerinde örümceklerin gerçek rolleri tam olarak keşfedilebilmiş değildir. Bilim insanları yapılan altmış beş çalışmadan elde edilen verileri kullanarak, dünyadaki tüm örümcekler bir araya gelecek olsa ağırlıklarının yaklaşık 25 milyon ton olacağını tespit ettiler. Örümceklerin çoğu ormanlarda, otlaklarda ve fundalıklarda bulunuyor. Bunları ekili alanlar, çöller, kentsel alanlar ve tundra alanları takip ediyor.

Bir örümceğin zehri yüzlerce, hatta binlerce farklı kimyasal bileşik içerir. Bu bileşiklerin ancak insanlar için yararlı olup olmadıkları henüz bilinmese de tıbbi olarak aktif olma ihtimali araştırmacılar tarafından test ediliyor. Örneğin Yale'de bazı bilim insanları, Avustralya huni ağı örümceğinin zehrindeki kimyasalların ağrı kontrol ilaçlarını iyileştirmek için kullanılıp kullanılamayacağını araştırıyorlar. Buffalo Üniversitesi'ndeki bir fizyolog, Güney Amerika örümceğinin zehrindeki bir bileşikle kas distrofisi hastalarını iyileştirmeye çalışıyor. Örümceklerle ilgili olan başka bir çalışmada da elde edilen zehrin, beyin tümörlerini tanımlamaya yardımcı olabileceğini ortaya koyuyor. Örümcekler, zehirlerindeki kimyasallara ek olarak, ağlarında da önemli uygulamalara sahip olabilecek bileşikler üretirler. Örümcek ağı, çelikten daha yüksek bir mukavemet-yoğunluk oranına sahiptir. Bu ağ bileşenleri bir gün uçaklar, kurşun geçirmez yelekler, cerrahi iplikler ve protezler gibi çeşitli ürünlerde kullanılabilir.

Şu anda yaklaşık 45.000 farklı örümcek türü belirlendi ve bu miktar gerçekte var olanın en iyi ihtimalle yarısıdır. Keşfedilmemiş örümcek türlerinin zehrindeki binlerce keşfedilmemiş kimyasal bir hastalığa çare olabilecek bir bileşiği içeriyor olabilir. Doğa koruma bilimi ile ilgilenen uzmanlar saatte, günde veya yılda kaç türün dünyadan kaybolduğuna dair kesin veriler olmasa da şaşırtıcı derecede yüksek rakamlar olduğunu belirtiyorlar. Habitatın zarar görmesi hatta yok olması örümcek çeşitliliğinin azalmasına ve her popülasyonun varoluşsal tehditlere karşı daha savunmasız kalmasına neden olarak sorunu daha da artırıyor.

Kaynakça 400-800 Million Tons of Prey Are Annually Killed By The Global Spider Community, The Science of Nature, Cilt 104, Sayı 30, 2017
Khan, S. A., Zafar, Y., Briddon, R. W., Malik, K. A., & Mukhtar, Z. (2006). Spider venom toxin protects plants from insect attack. Transgenic research, 15(3), 349-357.
Ko, F. K., & Jovicic, J. (2004). Modeling of mechanical properties and structural design of spider web. Biomacromolecules, 5(3), 780-785.