Anne Sütünü Taklit Edebilir miyiz ?

Beyza Gizem Yıldırım

1865'TE Alman kimyacı Justus Von Liebig, emzirmeye ilk yapay alternatifi oluşturmak için süt tozunu  buğday ve malt unları ve biraz potasyum bikarbonat ile karıştırdı. Bugün, neredeyse bebeklerin yüzde 75'i, ilk altı ayında bu formülle besleniyor. Ancak bir asırdan fazla araştırmaya rağmen, hiç kimse mükemmel bir yapay anne sütü üretebilmek  şöyle dursun, anne sütünün tarifini dahi deşifre etmiş değil.

Anne Sütünün Yerine Biyoteknolojik Bir Malzeme Geçebilir Mi?

Anne sütü, büyüyen bir bebeği besleyen ve güçlü bir bağışıklık sisteminin gelişimini destekleyen yağların, proteinlerin ve karbonhidratların karmaşık bir kombinasyonudur. Ancak kimyagerler ve beslenme uzmanları, anne sütündeki tüm özel maddeleri ve onların tam olarak ne işe yaradıklarını henüz belirleyemediler. Bebek maması üreten  biyolog ve immünologlar, “Bu bilim için hala çözülemeyen bir araştırma alanı” diyor. Bu gizemi bir araya getiren şey, anne sütünün bir kişiden ve hatta bir beslenmeden diğer beslenmeye göre değişmesidir. Yine de yapay versiyonlar, doğal muadillerini taklit etmeye giderek yaklaşıyor.

Kimyagerler ve biyomedikal mühendisleri, yaklaşık on yıl önce insan sütü oligosakkaritleri olarak adlandırılan karmaşık şekerlerin nasıl dahil edileceğini bulduklarında önemli bir adım atmış oldular. Şimdiye kadar yaklaşık 200'ü keşfedilmiş olan İSO'lar, patojenlerle savaşmaya yardımcı olan, iltihaplanma ve hastalıkları önlemeye yardımcı olan bağırsak mikroorganizmalarını besler. Son zamanlarda yapılan araştırmalardan gelen yeni verilere göre bu oligosakkaritlerin, uygun beyin ve bağışıklık sistemi gelişimini sağlamaya da yardımcı oluyorlar.

Diğer şirketler, meme hücrelerini kopyalamak için biyomühendisliğe yöneliyor ve bir laboratuvarda çoğalabilmeleri için onlara besin maddeleri veriyor. Her halükarda üretecekleri süt, en iyi mamalarda olduğu gibi, ebeveynden çocuğa geçen antikorlardan yoksun olacaktır. Anne sütünün mucizelerini anlayana kadar bilimin onları taklit edip edemeyeceğini söylemek imkansız. Şimdilik kullanılan mamalar, 1800'lerin unlu kokteylinden çok daha sağlıklı olan güvenli ve besleyici bir alternatif sunuyor.

1.  Lessen R., Kavanagh K. Position of the academy of nutrition and dietetics: Promoting and supporting breastfeeding. J. Acad. Nutr. Diet. 2015;115:444–449. doi: 10.1016/j.jand.2014.12.014.
  2.  Infant and Young Child Nutrition. [(accessed on 14 November 2012)].
  3. https://www.bbc.com/future/article/20220622-whats-really-inside-babies-first-foods

Mor Yiyeceklerin Mucizesi: Antosiyanin
Bilinenin Aksine Tuzlu Yiyecekler  Susatmıyor, Acıktırıyor
Çok Düşününce Neden Çok İş Yapmış Gibi Yoruluruz?
2022 Bilimin En'leri
2022’ye Bilim Kurgu Hissi Veren  Biyomedikal Gelişmeler
Yeni Doğan Bebekler Neden Güzel Kokuyor?
Bebeklere Bal Yedirmek Zararlı mı?
Sadece Patates Yiyerek Yaşayabilir miyiz?
Fallara İnanır Mısınız? Forer Barnum Etkisi
Kalori Nedir? Neden Kalori Hesaplarız?