Timüs Bezi Nedir, Nasıl Çalışır?

Ayşe Edanur Başer
2090

Timüs bezi, az bilinen bir bez olmasına rağmen  çok önemli görevleri yerine getirmektedir. Timüs, bağışıklık hücrelerinin üretiminden ve olgunlaşmasından birincil derecede sorumlu olan bir bezdir. Bademcikler, geniz eti ve dalak ile birlikte lenfatik sistemin ve endokrin sistemin önemli bir parçasıdır.

Timüs Bezinin İşlevi Nedir?

Bağışıklık sisteminin önemli bir parçası olan ve enfeksiyonla savaşmaya yardımcı olan timüs bezi, T hücreleri adı verilen özel beyaz kan hücrelerini üretir. Bir nevi vücudun komuta merkezidir. Timüs bezinin birincil işlevi, T-lenfositleri veya T-hücreleri adı verilen özel beyaz kan hücrelerini oluşturmaktır. Bu hücreler bağışıklık sisteminin askerleridir. Beyaz kan hücreleri (lenfositler) kemik iliğinden timüse gider. Lenfositler burada olgunlaşır ve yapacağı işe göre özelleşmiş T-hücreleri haline gelir. T hücreleri, bağışıklık sisteminizin hastalık ve enfeksiyonla savaşmasına yardımcı olur. Vücut, T hücrelerini özellikle enfekte veya kanserli hücreleri yok etmeye çalışırken kullanır. Ayrıca timüs tarafından oluşturulan T hücreleri, bağışıklık sistemindeki diğer organların da düzgün bir şekilde büyümesine yardımcı olur.

Timüs Bezinin Gelişimi ve Değişimi

Timüs, anne karnında olgunluğa ulaşan ve insanlar yaşlandıkça kıvrılan bir bezdir. Göğüs kemiğinin hemen altında bulunan timüs, bebeklik döneminden ergenliğe kadar büyümeye devam eder. Timüs bezi, fonksiyonel olarak daha az aktif hale geldikçe küçülmeye başlayarak yağ dokusu yapısını alır. Ulusal Nörolojik Bozukluklar ve İnme Enstitüsü'ne göre yaşlı yetişkinlerde sadece 5 gram ağırlığında olabilmektedir.

İnsanlar yaşlandıkça ve timüsleri küçülebilir ve hastalıklara karşı artan bir duyarlılık oluşturabilirler. Timüs boyutu ve işlevindeki bu azalma, dolaşımdaki T hücrelerinin azalmasına ve rollerinin değişmesine yol açar. İşlevdeki bu değişiklik; otoimmün hastalıkları, bakteriyel ve viral enfeksiyonları ve neoplazmaları artırabilir. İskoç araştırmacıların yaptığı bir araştırmanın sonuçlarına göre, kök hücrelerden yetişkin bir fare timüsünün yeniden büyütülebileceği bulunmuştur. Bu yeni bez, T hücreleri üretmeye başlamıştır. Bu çalışma ile birlikte birçok hastalık için, yetişkin bağışıklık sistemlerini yenileme olasılığı olması açısından umut vaat eden bir sonuç elde edilmiştir.

Timüs Bezinin Faaliyeti Nasıl Artırılabilir?

Vücut için bu kadar önemli olan timüs bezini aktifleştirmek için titreşimler kullanılmaktadır. Timüs bezinize hafifçe vurmak, bağışıklık sisteminizi harekete geçirerek onu güçlendirir. Aynı zamanda timüse hafifçe vurmak, beyaz kan hücrelerinin olgunlaşmasında ve salınmasında bir artışı sağlayan titreşimleri oluşturmaktadır. Üçüncü kaburganın arkasında yer alan timüse parmak uçlarınızı veya yumruğunuzun yan tarafını kullanarak yukarı ve aşağı hafifçe vurarak timüs bezinin çalışmasını destekleyebilirsiniz.

1. Remien, K., & Jan, A. (2022). Anatomy, Head and Neck, Thymus. In StatPearls. StatPearls Publishing.
  2. Zdrojewicz, Z., Pachura, E., & Pachura, P. (2016). The Thymus: A Forgotten, But Very Important Organ. Advances in clinical and experimental medicine : official organ Wroclaw Medical University, 25(2), 369–375. https://doi.org/10.17219/acem/58802