Ticari Hava Temizleyicisi Yerine Pothos Bitkisi

İlknur Bahçıvan

Şu an bulunduğumuz mekanın havasını soluyoruz fakat havanın temiz olup olmadığıyla ilgili hiçbir fikrimiz yok değil mi? Araştırmalar, ev havasının diğer mekanlara göre yüksek düzeyde kanserojen madde içerdiğini göstermiştir. Kapalı mekanlara bu toksinler, yemek pişirme, sigara içme, boyalar, deterjanlar ve elektrikli aletler gibi birçok kaynaktan gelebilmektedir. Bu mekanların havası genellikle formaldehit, toluen, benzen ve kloroform gibi zararlı uçucu organik bileşikleri içermektedir. Peki ya bu zararlı bileşikleri solumamak için hava temizleyiciler gibi fazla maliyet gerektiren makineler yerine Pothos sarmaşığının bu problemi çözebildiğini söylesek.

Bilimsel adı Epipremnum aureum olarak bilinen Pothos sarmaşığı, Altın Pothos, şeytan sarmaşığı ya da salon sarmaşığı olarak da bilinen bir bitkidir. Ayrıca bu bitkinin para ve şans getirdiğine inanıldığından para bitkisi olarak da bilinmektedir. Yeşil renkte mumlu yaprakları vardır ve yer yer beyaz-sarı tonlarda lekelerle bezelidir.

Pothos Sarmaşığı Neden Hava Temizleyicidir?

NASA’nın yaptığı “Temiz Hava Çalışmasına” göre bilim adamları, ev bitkilerinin uzay istasyonlarında potansiyel kullanımını araştırdılar ve bitkilerin havadan Uçucu Organik Bileşikleri (VOC) çıkarma yeteneğini test ettiler. Araştırma sonucuna göre Pothos sarmaşığı havadan benzen, formaldehit, ksilen ve tolüen gibi zararlı uçucu birleşikleri temizleme yeteneğine sahiptir. Bu bitki çalışmada, trikloretilen veya amonyağı temizlemek için üstün başarı gösteremese de diğer birçok ev bitkisinden daha iyi performans göstermiştir. Böylece Pothos, VOC'leri ve toksinleri çevredeki havadan uzaklaştırma konusunda çok yetenekli bir bitki olarak ilan edilmiştir. Bilim destekli bu bitkinin faydaları daha fazla araştırılmıştır.

Yeni yapılan başka bilimsel bir araştırma da, tavşanlarda yer alan CYP2E1 adlı bir memeli genini yaygın bir ev bitkisi olan pothos sarmaşığına ( Epipremnum aureum ) aktarmanın, bitkinin detoksifikasyon (toksik maddelerin temizlenmesi) potansiyelini artırıp artırmayacağı test edilmiştir. Bu gen, evde bulunan çok çeşitli uçucu organik bileşikleri parçalayan bir enzim olan sitokrom P450 2E1'i kodlamaktadır. Bu çalışma da, CYP2E1 geni aktarılmış pothos sarmaşığının bulunduğu şişelere benzen veya kloroform gazı enjekte edilmiştir ve 3 gün sonra, bu bileşiklerin şişelerdeki konsantrasyonları önemli ölçüde düşmüştür. Hatta 8 gün sonunda bu toksik maddelere hiç rastlanmamıştır. Böylece hava temizleyici bitkilerde yapılan bu iyileştirmeyle, bu bitkilerin gelecekte ticari ev tipi hava temizleyicilerin yerini alması söz konusudur.

Pothos Bitkisine Sahip Olmanız İçin Diğer Nedenler Nelerdir?

Minimum Bakım Gerektirir; Pothos bitkisi pek çok ihmali tolere edebilir ve hemen hemen her iç mekan koşulunda rahatlıkla yaşayabilmektedir. Pothos, hem güneş hem de gölge, nemli ve kuru toprak gibi çeşitli koşullarda iyi sonuç veren, az bakım gerektiren bir bitkidir.

Öldürmek Neredeyse İmkansızdır; Az bakım gerektirmesinin yanı sıra Pothos bitkisi, çoğu haşere ve hastalığa karşı inanılmaz derecede dayanıklıdır . Bu yüzden bu mütevazi ev bitkisine Devil's Ivy (şeytan sarmaşığı) da denmektedir, çünkü öldürmesi zor bir bitkidir. Bu bitkiye en iyi bakımı uygulamayıp bir süreliğine onları unutsanız bile Pothos yaşamaya devam edecektir.

Değişen Işık Koşullarını Tolere Eder: Pothos sarmaşığı doğrudan güneş ışığı olmadan da büyüyebilmekte ve hayatta kalabilmektedir. Pothos'unuzu olduğu gibi tutmaktan memnunsanız, düşük ışık sorun olmaz. Ancak, daha büyük olmasını ve daha hızlı gelişmesini isterseniz parlak ışık en iyisidir.

CO2 ve Ozonu Emer; Malezya'da yapılan bir araştırmaya göre, pothos bitkisinin sağlık açısından en iyi faydalarından biri de , konu CO2'yi ve ozonu iyi bir şekilde emmesidir.

Yayılması Kolaydır; Pothos'u çoğaltmak, diğer ev bitkilerine kıyasla çok kolaydır. Tek yapmanız gereken ana bitkiden bir kesim yapmak ve temiz suya koymaktır. Çeliklerinizi köklendirin ve haftada bir kez suyunu değiştirin, sonrasında yeni pothos bitkiniz hazır.

Nemi Artırmaktadır; Pothos bitkisi hava temizlemenin yanı sıra ortamın nem seviyesini de iyi şekilde artırmaktadır. Kuru hava farklı türlerde patojenler, hastalık organizmaları içerir ve alerjilere sebep olabilir, bu yüzden bu bitki, alerjilerinizin azalmasına yardımcı olabilir.

Radyasyonu Emer; Araştırmalar, pothos bitkisinin radyasyonu iyi bir şekilde emdiğini göstermiştir. Bu yüzden pothos bitkisinin bilgisayarın, wifi-router'ın, televizyonun gibi teknolojik aletlerin yakınında bulundurulması önerilmektedir.

Harika Dekor Ürünüdür; bakım kolaylığının yanı sıra Pothos bitkilerinin en sevilen özelliği de görünüşleridir. Feng Shui teorisine göre bu bitki negatif enerjiyi temizleyen bir güç olarak benimsenmiştir ve bu yüzden dekorasyon için seçebileceğiniz belki de en ideal bitkidir. Ayrıca, pothos bitkisi akvaryumlarda kullanılarak oranın oksijenlenmesini sağlamakta ve biyolojik filtre görevi görmektedir.

1. Benjamin Pitt, Edward Gibson, Steven T. Piantadosi. Exact Number Concepts Are Limited to the Verbal Count Range. Psychological Science, 2022; 095679762110345 DOI: 10.1177/09567976211034502
  2. Massachusetts Institute of Technology. (2022, February 8). Words are needed to think about numbers, study suggests: Among adults who vary in their knowledge of number words, the ability to reason about numbers is bound by the highest number they can count to. ScienceDaily. Retrieved December 3, 2022 from www.sciencedaily.com/releases/2022/02/220208191741.htm
  3. https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19930073077/downloads/19930073077.pdf
  4. Suhaimi, M.M. & Leman, Abdul & Safii, H.. (2016). Indoor plants as agents deterioration of gas pollutions. 11. 10944-10949.
  5. Sawada, Ayako & Yoshida, Taketoshi & Kuroda, Hiroyuki & Oyabu, Takashi & Takenaka, Kozaburo. (2005). Purification Effects of Golden Pothos and Peace Lily for Indoor Air-Pollutants and its Application to a Real Environment. Ieej Transactions on Sensors and Micromachines. 125. 118-123. 10.1541/ieejsmas.125.118.

Mor Yiyeceklerin Mucizesi: Antosiyanin
Bilinenin Aksine Tuzlu Yiyecekler  Susatmıyor, Acıktırıyor
Çok Düşününce Neden Çok İş Yapmış Gibi Yoruluruz?
2022 Bilimin En'leri
Bebeklere Bal Yedirmek Zararlı mı?
2022’ye Bilim Kurgu Hissi Veren  Biyomedikal Gelişmeler
Yeni Doğan Bebekler Neden Güzel Kokuyor?
Sadece Patates Yiyerek Yaşayabilir miyiz?
Fallara İnanır Mısınız? Forer Barnum Etkisi
Kalori Nedir? Neden Kalori Hesaplarız?