Bebeklere Bal Yedirmek Zararlı mı?

Çocuklar başta olmak üzere birçoğumuz tatlılara, şekerlemelere bayılırız ve yine birçoğumuz bu hazır şekerler yerine daha sağlıklı olduğunu düşündüğümüz balı tercih ederiz. Ama kesinlikle bal yememesi gereken birileri var: Bebekler. Gelin, sebebini beraber öğrenelim.

Bebekler ve Yasaklı Bal

Bebeklerin bal yiyememesinin altında yatan temel sebep, henüz gelişmekte olan mikrobiyomları yani vücutlarında yaşayan mikroorganizmalardır. Bir yaşından küçük bebeklerin bağırsaklarındaki sağlıklı bakteriler, bazı zararlı bakterilerin vücutta çoğalmasını engelleyecek kadar henüz gelişmiş değildir. Yani bağışıklık sistemleri, dışarıdan gelen zararlı bakterilere saldırıp onları etkisiz hale getirecek kadar güçlü değildir.

Clostridium botulinum adl;, oksijensiz solunum yapan, genellikle balda bulunan ve potansiyel olarak zehirli olan bir bakteri türüdür. Bu bakteri 12 aydan küçük bir bebek tarafından yutulduğunda, bebeğin sindirim sisteminde çoğalabilir ve burada zararlı botulinum toksini üretebilir. Bu toksin de bebek botulizmine sebep olur. Vücuda giren toksin vücutta sinir hücrelerinin haberleşmesini sağlayan asetilkolini baskılar ve çalışamaz hale getirir. Bu da kasların zayıflamasına ve kasılamamasına yani bebeğin gevşek görünmesine sebep olur. İyi kas kontrolüne sahip olmayan bebekler yutma güçlüğünün yanı sıra nefes almakta da güçlük çekebilir. Dolayısıyla, ölümcül olabilmektedir.

Bebek Botulizmi Nasıl Tedavi Edilir?

Her ne kadar kulağa korkutucu gelse de, bebek botulizmi erken tanı ile tedavi edilebilir. Tedavi için botulinum toksini ile aşılanmış kişilerden toplanan anti-botulinum toksin antikorları kullanılır. Bu şekilde botulinum toksini etkisiz hale getirilerek bebekler kısa sürede sağlıklarına kavuşur.

1) https://www.youtube.com/watch?v=UVZETo7JNg4

2) https://www.youtube.com/watch?v=UGCPNI124TM

3) Tanzi, M. G., & Gabay, M. P. (2002). Association between honey consumption and infant botulism. Pharmacotherapy, 22(11), 1479–1483. https://doi.org/10.1592/phco.22.16.1479.33696

4) https://www.labroots.com/trending/microbiology/4346/babies-honey-botulism

5) https://interestingengineering.com/science/heres-reason-why-babies-shouldnt-eat-honey

2022 Bilimin En'leri
2022’ye Bilim Kurgu Hissi Veren  Biyomedikal Gelişmeler
Kadınlar Erkeklere Göre Neden Daha Çok Üşür?
5 Saniye Kuralı, Yere Düşen Yiyecekler İçin Geçerli Mi?
Balıklar Yağmurlu Havayı Sever Mi?
Kafada Tekrar Eden Şarkılar Anıların Hafızada Tutulmasını Sağlayabilir
Kaynatılan Süt Neden Taşar?
Gıdıklanma Hissi Nasıl Oluşur?
Giydiğimiz Kıyafetler Davranışlarımızı Etkiler Mi?
Ağlamak İyi Gelir Mi?