Bakterilerle Savaşan Ürün: Siyah Silikon

Gözde Düriye Alkan

Doğada, üzerinde bakterilerin büyüyemediği birçok yüzey vardır. Canlıların veya nesnelerin sahip olduğu bu özellikteki yüzeylere antibiyotik yüzey diyebiliriz. Bu yüzeyleri inceleyen ve bunlardan ilham alan bilim insanları, benzer özelliklerde antibiyotik yüzeyler elde etmek için çalışmalar gerçekleştirmektedir.

Bu çalışmalara, Avustralyalı ve İspanyol bilim insanlarının, yüzeyinde küçük sivri uçlar bulunan siyah silikondan bir nanomateryal geliştirmesi örnek gösterilebilir. Ivanova ve birlikte çalıştığı bilim insanları, Avustralya’da yaygın olarak bulunan bir yusufçuğun (Diplacodes bipunctata) kanatlarından esinlenerek kullandıkları malzemenin yüzeyini tasarlamışlardır. Bu yusufçuk kanatlarında bakteri üremesini engelleyen küçük sivri uçlara sahiptir.

Normalde yapıştırma amaçlı kullanılan siyah silikon, nano boyutta ve yüzeyinde yüksek en-boy oranlı nano çıkıntılar içeren sentetik bir nanomalzemedir. Yüksek en-boy oranı nanomalzemelere özgü bir özelliktir. Üzerinde bulunan nano çıkıntılar sayesinde nanoyapılı siyah silikonlar, bakterinin hücre duvarını zedeleyerek ölmesine neden olur.

Nature dergisinde yayınlanan makalede, siyah silikon malzemenin çeşitli bakterilere hatta endosporlara karşı etkili olduğu söylenmektedir. Endosporlar, bir bakterinin uygun olmayan koşullardayken metabolizmasını en düşük halde çalıştırmasıyla ortamın dış etkilerinden korunması amaçlı olarak aldığı haldir. Yani endosporları yok etmek bakterileri yok etmekten çok daha zor ve önemlidir. Bakteriler uygun koşullar sağlanınca endospor halinden çıkarak tekrar çoğalabilir ve zararlı etkilerini gösterebilir. Bu nedenle endosporları da öldürebilen bir malzeme çok daha yararlıdır.

Bu malzeme gıda ürünlerinin paketlenmesi ya da hastanede kullanılan malzemelerin kaplanması gibi alanlarda kullanılarak daha güvenli ve uzun ömürlü paketli gıdalara ulaşmamızı ve temas ettiğimiz yüzeylerin daha temiz olmasını sağlayabilir.

1. Ivanova, E., Hasan, J., Webb, H. et al. Bactericidal activity of black silicon. Nat Commun 4, 2838 (2013). https://doi.org/10.1038/ncomms3838
  2. dionline.com/rd/10-nanotech-breakthroughs-you-should-know-about-updated
Nanosensörler Kalp Krizini Tespit Edebilir Mi?
Gramofonlar Nasıl Çalışır?
Elektronik Atık Sorunu Çözülebilir Mi?
Arkeolojik Bulguların Yaşı Nasıl Hesaplanıyor?
Tuz Tanesi Boyutunda Fotoğraflar Çeken Kamera
Kan Vermeden Değerlerinizi Ölçmenin Bir Yolu Olsa Nasıl Olurdu?
Web Siteleri Temalarıyla Kullanıcılarını Manipüle Mi Ediyor?
Bilgisayarlar da Bilgisayarlardan Oluşur
Kişisel Veri Gizliliği Nedir ve Neden Önemlidir?