Alkolün Beyindeki Etkisi

Büşra Elif Kıvrak

Alkollü insanlarda neden fevri davranışlar ve geveleyerek konuşma gibi durumlar görülür? Alkolün insan beyninde nasıl bir etkisi vardır?

Alkol, beynin karmaşık yapıları üzerinde derin bir etkiye sahiptir. Beyin hücreleri (nöronlar) arasındaki kimyasal sinyalleri bloke ettiği için; zayıf hafıza ve yavaşlamış refleksler dahil olmak üzere yaygın zehirlenme semptomlarına yol açar. Alkol, merkezi sinir sisteminin genel bir depresanıdır. Elektriksel uyarıları iletme veya "ateşleme" yeteneklerini azaltarak nöronların işlevini "bastırır" veya engeller. Nöronların birbiri ile kurduğu iletişimin önüne geçer. Nöronlar arası geçişi sağlanması gereken elektriksel uyarılar, normal beyin fonksiyonu için önemli bilgiler taşır. Alkolün beyin üzerindeki genel "engelleyici" etkisi, anesteziye neden olan diğer ilaçların ürettiğine çok benzer bir etkidir. Nöronlar, elektriksel ve kimyasal sinyallerin iletimi yoluyla birbirleriyle iletişim kurarlar. Elektriksel uyarılar bir nörondan diğerine atlayamadığından, elektriksel darbeler kimyasal sinyallere dönüştürülür. Nörotransmiter olarak adlandırılan kimyasallar, nöronlar arasındaki boşlukta yayılırlar ve alıcı nörondaki bazı proteinlere veya reseptörlere bağlanırlar. Bu bağlanma sonucunda, alıcı hücrede yeni bir elektriksel uyarı tetiklenir ve beynin normal şekilde çalışabilmesi için iletişmiş olurlar. Alkol, nörotransmiterler ile alıcı reseptör ya da proteinlerin bağlanmasına engel olarak yeni elektriksel dürtünün oluşmasını önler.

3660 yetişkinin katıldığı ve alkol tüketme miktarlarını belirttiği bir çalışmada, tüketilen alkol miktarına bağlı olarak yaşlı yetişkinlerin MR görüntüleri beyin atrofisiyle ilişkilendirilmiştir. Bu yıl yapılan bir çalışmada ise, aşırı alkol tüketmeyen yetişkinlerde bile beynin bazı bölümlerinde hacimsel değişiklikler olduğu tespit edilmiştir.

1. Mukamal KJ, Longstreth WT Jr, Mittleman MA, Crum RM, Siscovick DS. Alcohol consumption and subclinical findings on magnetic resonance imaging of the brain in older adults: the cardiovascular health study. Stroke. 2001 Sep;32(9):1939-46. doi: 10.1161/hs0901.095723. PMID: 11546878.
  2. Daviet, R., Aydogan, G., Jagannathan, K. et al. Associations between alcohol consumption and gray and white matter volumes in the UK Biobank. Nat Commun 13, 1175 (2022). https://doi.org/10.1038/s41467-022-28735-5